NIEUWS

Functioneren schoolleiders beter door een schoolleidersopleiding?

03-06-2019

Het functioneren van schoolleiders kan beïnvloed worden door scholing. Deze scholing kan zich uiten in self-efficacy. Dit is een positief zelfbeeld over bijdrage aan de onderwijsverbetering. Uit een studie door het Nationaal Regieorgaan Onderwijs (NRO) blijkt dat scholing leidt tot meer kennis en vaardigheden op het gebied van leiderschap en schoolverbetering. Daarnaast draagt het ook bij aan een positieve relatie tussen de organisatie en haar medewerkers. Er is echter geen bewijs dat scholing zorgt voor uiteindelijke kwaliteitsverbetering van het onderwijs.

Onderwijsprofessionals kunnen via een online loket van NRO vragen stellen die voortkomen uit de onderwijspraktijk. Dit wordt ‘’De Kennisrotonde’’ genoemd. Hier werd de vraag: ‘’Draagt een schoolleidersopleiding bij aan beter functionerende schoolleiders?’’ gesteld. Vervolgens hebben Etienne van Nuland, onderzoeksadviseur bij het CAOP, en Ruud van der Aa, kennismakelaar Kennisrotonde, hier onderzoek naar gedaan.

 

Nieuws
MEER NIEUWSBERICHTEN
12-08-2019 Nieuwe pilot tegen pesten in uw organisatie 07-08-2019 Doe mee aan de Week van de Werkstress!
25-07-2019 Themabijeenkomst 'Van Werkstress naar Werkplezier' 19-07-2019 Een werkplanformat op het digitale Platform Werkdruk
16-07-2019 Leg pauze goed vast in werkverdelingsplan 17-06-2019 5e week van de RI&E van start!
17-06-2019 Download de gratis whitepaper ‘Sterk op het Werk’ 17-06-2019 Actuele RI&E onderdeel van de Basis Inspectiemodule Werkdruk
Vorige   Volgende
PO-RaadAlgemene Vereniging SchoolleidersAlgemene OnderwijsbondCNV OnderwijsCentrale van Middelbare en Hogere FunctionarissenVervangingsfonds