NIEUWS

Functioneren schoolleiders beter door een schoolleidersopleiding?

03-06-2019

Het functioneren van schoolleiders kan beïnvloed worden door scholing. Deze scholing kan zich uiten in self-efficacy. Dit is een positief zelfbeeld over bijdrage aan de onderwijsverbetering. Uit een studie door het Nationaal Regieorgaan Onderwijs (NRO) blijkt dat scholing leidt tot meer kennis en vaardigheden op het gebied van leiderschap en schoolverbetering. Daarnaast draagt het ook bij aan een positieve relatie tussen de organisatie en haar medewerkers. Er is echter geen bewijs dat scholing zorgt voor uiteindelijke kwaliteitsverbetering van het onderwijs.

Onderwijsprofessionals kunnen via een online loket van NRO vragen stellen die voortkomen uit de onderwijspraktijk. Dit wordt ‘’De Kennisrotonde’’ genoemd. Hier werd de vraag: ‘’Draagt een schoolleidersopleiding bij aan beter functionerende schoolleiders?’’ gesteld. Vervolgens hebben Etienne van Nuland, onderzoeksadviseur bij het CAOP, en Ruud van der Aa, kennismakelaar Kennisrotonde, hier onderzoek naar gedaan.

 

Nieuws
MEER NIEUWSBERICHTEN
30-06-2020 Zorgarrangeurs in het kader van zorg in onderwijstijd 25-06-2020 Protocollen Corona
25-06-2020 Beantwoording Kamervragen over veilig werken in coronatijd 11-06-2020 Handreiking Arbomaatregelen Zwangerschap & Werk
22-04-2020 Handreiking gedragscode (on)gewenste omgangsvormen 22-04-2020 Uitgangspunten voor opening scholen primair onderwijs en kinderopvang
19-04-2020 Legionella: bij herstart scholen waterleidingen doorspoelen! 26-02-2020 Deelname aan veiligheidsmonitor PO/VO
Vorige   Volgende
PO-RaadAlgemene Vereniging SchoolleidersAlgemene OnderwijsbondCNV OnderwijsCentrale van Middelbare en Hogere FunctionarissenVervangingsfonds